Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

13 januari 2005

En konsekvens

Som en konsekvens av att boken är huggen i sten i en bok har en av mina äldsta vänner sagt upp bekantskapen med mig. Så är det.

Hennes sätt att hantera relationer påminner om spelet Kalleboll. Ni läser väl Kalle och Hobbe? Kalleboll är ett fantastiskt spel, en sorts fotbollsbrännboll där nya regler skapas i ögonblicket. ”Men nu rörde jag vid dig med barnvaktsflaggan, och då måste du gå till läskiga diktstället”.

Under åtta års vänskap kom Kallebollsreglerna ofta i bruk. Jag ändrade dem aldrig. Hon ändrade dem ofta. Ibland retroaktivt, ibland var det något för fyra månader sedan som hade lett till slutsatser och tankar som hade dragit iväg åt ett alldeles eget håll.

Inte sällan gällde hennes initialtolkning av en händelse som facit; mina bidrag och förtydliganden fick ofta mycket liten betydelse. Om jag i början av relationen uttryckte mig slarvigt om något politiskt – vi pratade mycket politik då – så kunde denna förflugna formulering komma farande i nacken på mig i ett år eller mer efter det. Mitt förtydligande eller mitt nyanserade var inte lika mycket värt som den där initialtolkningen. Det var också precis det som hände när inte en droppe utan ett Niagarafall fick bägaren att rinna över.

Sa jag att jag tycker otroligt mycket om henne?

Bloggtoppen.se