Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

31 januari 2005

Ett dörrlås som inte används

Marie är författare och litteraturkritiker, och en enastående person. Jag hoppas mycket på att det ska ge sig naturligt så att vi blir vänner även på lång sikt, även förbi det här initiala uppskattningsstadiet. Hur det blir med sådant vet man inte. Min gästarbetartid i Stockholm rör sig framåt. Ännu bara hälften gjort, men det går fort i alla fall, det kommer att krympa ihop efteråt.

Får jag med mig nya vänner ur detta? Marie då kanske. Men kanske ingen annan, även om jag tycker så himla mycket om så många av dem som jobbar där. N är fruktansvärt rolig, H rapp, Å vänlig, A snäll.

Och så finns en annan kollega som är tacklad av hela sitt liv.

Vi har jobbat en del ihop, och på något sätt föll det sig naturligt att prata om riktiga saker från början. Jag fick skjutjärnsfråga för att bända fram svaren om varför kanterna på henne är så vassa. Nu vet jag, och hon har sina skäl. Så jag visar henne lite stabilitet, liksom, talar om hem och familj och matlagning och mitt och Lisas lilla barn och sådant man gjuter fundament av. Jag är en snäll kollega från landet som önskar en så skicklig och trevlig person som hon allt gott och visar att om hon skulle vara i Skåne så är det inte bara som jag säger när jag säger att hon är välkommen hem till oss.

Dagens låt: ”No end” med The Ark. Den är motsatsen till allt vad du tror att The Ark gör.

Sa jag att ett av mina mest konsekvent återkommande behov i livet är att få behövas som klok och stark?

Bloggtoppen.se