Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

23 januari 2005

Fallet Gudmundson

Det här har efter någon vecka visat sig bli en mycket privat blogg. Jag som trodde att jag skulle skriva syrliga samtidskommentarer och medierappheter. Så anar jag varför jag inte: jag har en annan arena till det. Jag har varit lockad att ta plats i redaktionen för Diagnos där ett par skickliga skribenter som dessutom kan räknas in i kamratkretsen gör en oerhört rolig och medieslynglig blogg. Men så tvekar jag, av någon sorts lojalitet mot arbetsgivare och så. Fallet Gudmundson: Jan Axelsson på SVT säger att visst, det är en mänsklig rätt att blogga, men däremot inte att jobba på SVT, vilket vissa tror. Väldigt roligt sagt.

Men jag har för många kanaler in i de här stora tidningarna, känner för mycket folk. Det vore kanske lite osnyggt av mig att ge sig in i Diagnos-landet. Eller nu vet jag: jag är konservativ och tänker gammalt! Så är det förstås. Jag ska kanske mejla Björn eller Karin och fråga om jag får vara med i alla fall.

Och så länge tipsa om filmen ”Team America World Police” som varje människa med ytliga intressen i områdena kultur, politik, humor, musik, USA och dockteater måste se. L och jag såg den i går, och gick liksom halvt ihopvikta och fortfarande skrattande ut från bion. "America, fuck yeah!"

Sa jag att dagens låt är ”Indian” med Eg & Alice? Jag dedikerar den till mitt fundament, mina armeringsjärn, mina vänner och min familj under tiden då jag var mellan sådär fjorton och tjugo, formåldern. På den tiden, det var den 27 december 1992, så gick jag hela vägen från Jenny i Onsala hem till Fjärås. Det är mer än två mil. Batterierna räckte, ett 90-minutersband igen och igen, och Eg & Alice var med mig och min långa rock.

Bloggtoppen.se