Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

21 januari 2005

Ljuset som jag navigerar efter

Alla sorger bearbetas på exakt samma sätt:

Först kan man andas i en sekund, och tvekar inför den nästa.

Sedan kan man andas i fem sekunder men tror att tiden fram till minutvisarens rörelse är en oöverstiglig enhet.

Sedan har det plötsligt gått 45 minuter fotboll utan att sorgen har stört eller brutit in. Den kommer förstås när domaren blåser av.

Och så är det genom livet och varje gång kommer jag ur det med tacksamhet över vad jag har lärt mig, tacksamhet för att jag har det fundament jag har, och vem vet om det är självbedrägeri och förträngning eller uppriktighet?

Jag tror i hjärtat på uppriktigheten, på att jag faktiskt är tacksam, på att fundamentet håller. Jag är gammal nog. Sa jag att dagens låt är ”You are the light (by which I travel into this and that)” med Jens Lekman, och att jag dedikerar den till Lisa som är det finaste som har hänt i mitt liv?

Bloggtoppen.se