Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

22 februari 2005

30 år emellan, annars samma

Jag måste bara berätta om en sak till från i julas. Annandagen på släktgården och Lisa ska åka till Norrland och går runt där bland mina rötter och är en växt bland de andra, en del av dem. Hon kramar farfar länge. Han älskar henne som ett av sina barnbarn. Jag säger till pappa när vi ser på några meter bort att det är få saker som gör mig så lycklig som när min hustru interagerar med mina rötter. Pappa gör ett litet högfrekvent instämmande ljud, och strax får också han en kram av sin svärdotter. Först då inser jag vad ljudet var: pappa är rörd! Han blev rörd av det han såg, på samma sätt som jag blev det. Exakt samma känslor slogs an hos oss. Ljuden blev lite annorlunda, det är skillnaden mellan 1945 och 1975. Annars: samma. Han ler sitt största leende och är rörd.

Bloggtoppen.se