Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

20 februari 2005

Ett schemalagt mirakel

När jag berättar att jag ska bli pappa så kommer reaktioner som gör mig glad och ibland lite förvånad. En lite reserverad släkting reagerade uppsluppet och med en stor kram. Andra gör marginalnoteringen, aha, ännu en. De flesta bjuder på stort leende, söta anekdoter, berättar om sina barn, säger något om en bra bok de har läst. Människor när de är som varmast. Det är fint.

Barnet kommer till oss i sommar om allt går väl, och som en besvärjelse är dagens låt ”Countin’ on a miracle” med Bruce Springsteen.

Jag har förresten sett filmen ”En bulle i ugnen” och barnet i filmen föds den 23 juli! Vårt datum! Jag började gråta när barnets lilla skrik hördes. Jag har ingen aning om vilken känslointensitet som väntar mig. Och så en annan sak: jag måste vara sparsam i allt skrivande om föräldraskap. Tidigare har jag gått längre, och lovat mig själv att aldrig skriva om det, för hur kan något vara osagt om föräldraskap?

Däremot går det nog att tänka sig att jag ska skriva om min son eller min dotter. Om honom eller henne, till honom eller henne. Berätta denna lilla människas historia så att det finns minnen som väntar, från tiden före hennes minnen skriver jag för det är nog en dotter i alla fall.

Bloggtoppen.se