Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

02 februari 2005

Fler vänkapitel

Det förra skulle egentligen handla om något som Marie sa om min bok, men jag tappade.

Så nu i stället:

Marie sa att jag hade något som liknade en romanidé i de tio kapitel i Ordlekar som heter första till tionde vänkapitlet. Sedan gav hon mig Italo Calvinos extremt märkliga bygge "If on a winter’s night a traveller" och jag förstod något av vad hon kanske menade.

Vänkapitlen är texter om annat som rymmer eller gömmer en liten biografi. Människor som spelar roll dyker upp i vänkapitlen. De var bland de svåraste texterna i boken, kanske de svåraste. Och så skriver jag här, och mina vänner söker från och med nu efter sina namn. Jag vet att ni gör det. Jag skulle ha gjort det. Det är självklart och djupt mänskligt och ni är välkomna att leta. Ni finns här och det är jag som ska skriva om er. Och ni är mina vänner just av det skälet att ni står ut med att jag skriver meningar som den förra, att ni orkar med att jag kan bli så storvulen och liksom historisk när jag inte filtrerar mig.

Ibland kanske jag skriver en liten biografi om någon här, från och med nu. Jag skriver då kanske med namnet på den personen, kanske bara med förnamnet. Om man mejlar till mig kan man bli borttagen men inte tillagd.

Sa jag att dagens låt är "East side story" från Bryan Adams senaste platta? Bryan har varit med mig i tjugo år, och det händer fortfarande att han skriver den där självklara låten som jag använder till något. "East side story" använder jag för att nynna mig ut från jobbet när det regnar och är vintermilt i Stockholm och jag är hög på vad jag har gjort just den dagen.

Bloggtoppen.se