Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

04 februari 2005

Jakob

Jakob blev alldeles knäckt av hur på pricken det var när någon sa det:

Ambition är också en talang.

Han har många talanger, nämligen, men inte den. Vad ska man säga om en man som har absolut gehör men aldrig rör ett musikinstrument? En man som försörjer sig med lätthet i en extremt konkurrensutsatt bransch men utan att någonsin ha sökt ett jobb, utan att göra ansträngningar att sälja sitt kunnande?

Att han fullt möjligt är smartare än någon av oss andra.

Jakob har en egenskap i relationen till mig, och jag till honom: det finns ett utrymme att vara svag. Finns det något finare kvitto på en relations värde och styrka: att det ges utrymme att vara liten och ledsen och rådvill? Han har lärt mig massor om journalistik och om viktigare saker än journalistik.

Detta om Jakob.

Sa jag att jag har plusstatistik mot honom i badminton? Jag ledde med 13-12 i avgörande set när vår tid gick ut.

Bloggtoppen.se