Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

10 februari 2005

Några svar

Nu har jag ställt frågan ”när är du som lyckligast?” till några personer.

”Hur svarar man på det snabbt? Det finns ju så många ögonblick. Slöa lördagsmorgnar när jag och G ligger kvar i sängen och drar oss för att sedan gå upp och äta frukost i över en timme tillsammans. Eller i mellandagarna när jag är ledig och kan tillbringa mörka eftermiddagar med en katt i knät med en bra bok eller ett TV-spel :-) Eller kanske när man dyrkar sina gudar live, dvs på en Depechespelning, när man känner att man verkligen lever och älskar ALLT. När jag är ledig, verkar vara det korta svaret.”

”När jag får folk som jag bryr mig om att skratta!”

”jag vet inte. Konstigt va”

(jag nöjde mig inte med det svaret, och fick då i stället följande:)

”så här tror jag att det är. Lyckligast är jag när jag kommer på mig själv att en vanlig kväll sitta och bli lite extra kär i Sara för om man lyckas med det efter 10 år (på fredag) så inser man också vilket jävla flyt man har haft. Alternativt kan man fundera över vad som menas med lycka? Är det den korta intensiva känslan som man får när A. Svenssons frispark går in mot Argentina? Och är det då snarare en djup känsla av tillfredsställelse som infinner sig hemma i soffan? Känn på den.”

”En kall vinterdag med strålande solsken med en varm choklad i handen”

”När jag har någon att hålla i handen. Även om det sedan är rätt skönt att gå själv.”

”du har triggat en konversation mellan mig karin om lycka. lyckor, i brist på den slutgiltiga lyckan, som jag tänker på som tvåsamhet:
1) prestationslycka. att ha lämnat i en bra artikel.
2) vinlyckan. känslan av lugn och förhöjt självförtroende efter en halv flaska bra vin.
3) medmänniskolyckan. känslan av trygghet och lugn som ibland uppstår när man omger sig med människor man gillar.
3) vita huset-lycken. kicken man får av konst som berör en.
mycket handlar det om förstärkt seende på livet, känslan av klarhet. och mycket handlar det om en känsla av förstärkt trygghet. typså.”

”När det blåser! Jag älskar verkligen vind. Kombineras detta med en god utsikt över vacker natur så är det nog i det närmaste perfekt. Då känner jag Gudsnärvaron så otroligt starkt att jag kan hantera vilka motgångar det vara månde. Usch vad fromt det lät. Jag hoppas du förstår vad jag menar ändå. Känslan av frid och lycka som liksom sitter i magen.”

Bloggtoppen.se