Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

14 februari 2005

Vid Sproat Lake

Dröm i kvällen: filmen Garden State. Fin, klok, stillsam. Vackra bilder, en skickligt förmedlad stämning men ett glapp i hur stark huvudpersonen görs i förhållande till sin historia. Och så vidare.

Men vad tror ni griper mig?

Lyckan. Så klart. Samtalet i regnvåta kläder i ett ofyllt badkar. Mötet mellan människorna. Upptäckandet. Ungdomsvansinnet, slumpmiljonären som köper ett palats men inte vill ha möbler i det. De gula vägmarkeringarna i lilla Amerika, som får mig att längta efter en Rand McNally och en bil. Festen med en barnförbjuden "snurra flaskan" och jag är på Kanadas västkust igen, 1995 på sensommaren, inte tjugo än, men med ett körkort som är så nytt att jag bara har ett kvitto från Vägverket som visar att jag har klarat testet, inget faktiskt körkort. Jag överdriver min svenska accent och är rusigt lycklig vid Sproat Lake där vattnet ännu klockan 23 bjuder till bad utan minsta rysning.

Med dagens låt, som är Rebecka Törnqvists obeskrivliga ”Tremble my heart”, kan jag snabbt försätta mig i Garden State-stämning och gripas av hur den är resignerande. Hur sången säger kliver du in över min tröskel nu, är det nu det händer, är det nu detta vackra ska hända mig, är det du som är den människan som kommer in hit till mig? Ja, det är det. Det är du.

Med Rebeckas sång kan jag också hålla mig kvar något lite när den logaritmiska glömskan slår till. Så jag lyssnar på den nu i kväll, om och om igen. Om inte annat kanske jag får minnas det vackraste ur "Garden state" en liten stund till.

Bloggtoppen.se