Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

12 mars 2005

En liten afasi

Min fransklärare hette Michel Gasc. Han var extremt full of himself och sitt land, sitt språk. Han var lätt att tycka om i alla fall. Han pratade om att franska var det mest förändrerliga språket, mest vetenskapligt användbara, ”la plus analytique” sa han och liksom kände på det mellan fingertopparna som när man smular liv i torkad dragon eller oregano som har legat länge i en burk.

Jag försökte pressa honom på varför talspråket franska i så fall hade vulgariserats till att bli som danska: fullt av bokstäver som inte hörs, inte syns, inte används, men ändå finns där. Men min egen franska var inte bra då och inte bra nu, och han accepterade bara franska som lektionsspråk, och jag kunde inte komma åt hans argumentation eftersom jag inte fick använda mitt bästa språk. Det var mitt livs enda riktiga upplevelse av språkbegränsning, egentligen, och en sorts bonus på samma sätt som det är att ha varit sjuk och få bli frisk: Att få känna hur en människa med afasi har det. En dement, som tänker ett ord och sitter där och hör ett annat komma ut. Det gör fan ont att tänka på det, Hvitfeldtska gymnasiet 1995.

Bloggtoppen.se