Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

22 mars 2005

Oj, förlåt, jag slant

Men saker jag vill skriva om är ju ändå föräldraskap, resande, kärlek, rötter och drivkrafter. Jag gör det i alla fall. Bara en liten minibloggtext, inget allvarligt!

Om föräldraskap skriver jag att jag inte vet något om det innan det är mitt, att jag längtar efter det, att det blir nytt med min generation, att barnen, våra barn, kommer att vara med oss mer än på hundra år, med i livets helhet, och så skriver jag att jag står inför en konflikt i mitt liv mellan mina intressen kring läsande, skrivande och stillhet och en dotter.

Om resande skriver jag att jag saknar pirret men är tacksam för att det är borta, jag skriver detta på ett flygplan över Holland, jag ser kanaler när jag tittar ner men det känns minst lika spännande med Kymlinge. Ni vet Kymlinge, den byggda men aldrig öppnade tunnelbanestationen i Stockholm på blåa linjen? Jag skriver att jag tyckte om att vara uppe i varv inför en resa, inför flygmaskinen, inför folket och ljudet och lukterna och Seinfelds bästa flygskämt i bakhuvudet, men jag skriver också att det är vilsamt att inte längre behöva lägga mer kraft på själva resan utan kunna ägna mig åt det mer intressanta som finns vid resans mål alternativt, vissa dagar, som kanske inte är så många, åt det jag mal och mal igen i huvudet.

Om kärlek skriver jag att den har hällts över mig som luftigt socker.

Om rötter skriver jag att de är ohjälpligt länkade till kärlek.

Om drivkrafter skriver jag att jag alltid försöker förstå dem hos alla jag träffar, men har fullt upp med att bena ut mina egna. Och så skriver jag att "The broadcast" med Cutting Crew är dagens låt eftersom den laddar mig som ett batteri.

Bloggtoppen.se