Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

20 mars 2005

Var finns de nya ordlekarna?

Saker jag väldigt gärna vill skriva om är föräldraskap, resande i bokstavlig och bildlig mening, kärlek, rötter och drivkrafter.

Saker som hela världen redan har skrivit om i en oändlig jävla ordmängd är - exakt dessa.

När jag blir pappa ska jag inte skriva något alls om det i texter som är till för en bredare läsekrets. Jag ska inte skriva en bok om att bli pappa, jag ska inte skriva om föräldrarollen, inga krönikor, jag ska inte skriva något om vilken sorts pappa jag ska vara, sekelskiftespappa, jag vet precis hur den personen ska vara när han är som bäst. Jag ska däremot prata med mina vänner om allt detta, och jag ska skriva till mitt barn, och hjälp mig nu att komma ihåg detta!

Och, förresten, med högsta prioritet: marsch iväg och köp Edith Söderströms fantastiska debutskiva "Timmar på taket". Hon sjunger på skånska!

Bloggtoppen.se