Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

29 april 2005

Being Andreas

I går kväll: Dagens Nyheters nöjesjournalister på krogen. Och det är fruktansvärt roligt. En apart grupp, en samling suveränt skickliga människor, särlingar, knepiga jävlar, snillen. Jag tycker så mycket om dem.

Allra roligast: en musikdiskussion med N & N.

Alltså, det är inte så lätt att vara Andreas, rent kulturellt. Jag har en smak för utskällda saker. Tyvärr, kan man kanske säga. Men sanningen är att jag verkligen i djupet av mitt hjärta tycker att Sting är en av världens främsta och mest fantastiska artister. Jag gillar verkligen Bryan Adams, Bruce Hornsby och The Hooters. Och Stefan Andersson!

Jag tycker oerhört mycket om melodiös hårdrock, som Bon Jovi, som Europe, som Whitesnake, som Van Halen. Allt Conny Bloom rör vid blir till guld. Samtidigt gillar jag Sara Isaksson, Edith Söderström, Rebecka Törnqvist och Irma Schultz. Och musik gjord i skiftet mellan 1700-talet och 1800-talet. Och Toto.

Att säga detta, och metodiskt förklara det, är som att vrida om kniv efter kniv i den kollektiva musikjournalistfysionomin. Efterhand inser de nämligen att jag inte är lurad. Jag menar allvar. Jag vet varför jag tycker om det jag tycker om. När de sedan tror att det inte kan bli värre, då tar jag fram en annan absolut sanning:

Beatles suger.

Beatles går inte att lyssna på.

Inte för att det var något fel på låtarna, tvärt om, Lennon/McCartney visste verkligen vad de gjorde. Problemet är att det inte låter bra. Stökigt och fult och slamrigt i diskanten och inget tryck och framför allt dålig sång. Beatles hade behövt bättre grejer. Beatles hade behövt Steve Lukather.

N kippar efter andan och säger bekymrat:

- Jag blir orolig för hur du mår, Andreas. Du låter som en förintelseförnekare.

Alla skrattar. Det var en lysande kväll.

Bloggtoppen.se