Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

17 april 2005

Gud har aldrig varit dödare

I september är det meningen att jag ska ingå i någon sorts panel på Bokmässan och diskutera religionsuppfattning efter tsunamin med ärkebiskop Hammar. Anledningen till att Svenska kyrkan har bjudit in mig är förstås den här artikeln.

De har alltså inte fattat att jag inte är expert på ateism, utan snarare på melodifestivaler och glamrock.

Hur som helst har jag i dagarna fått vattenfall på min ateistkvarn. Inom några timmar fick en vän missfall och en annan förlorade sin älskade treårige systerson.

Mer behövs inte, inte minsta lilla mer, för att övertyga mig in i märgen om gudsfrånvaron.

Bloggtoppen.se