Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

25 april 2005

Namninsamling

Jan Berglin är världens roligaste serietecknare. Det av många skäl, men ett centralt: gestalternas namn. Vringhed, Drevhög, Bläddervik. Precis en liten aning bredvid det vanliga.

Åtminstone har jag trott det - för när jag och en kompis nu samlar på vansinniga eller bara löjliga namn och det ibland dyker upp ett SMS med namnet på en allsvensk fotbollsspelare (Robin Ganemyr) utan kommentar, då är det berglinska tider i den ekströmska mobilen.

Jag kontrar med ett iskallt ”Kjell Jonevret”.

Risken finns att man halkar in på universitetsrektorer, som enligt högskoleförordningen måste ha fåniga namn. (Stockholm: Kåre Bremer. Linköping: Mille Millnert. Umeå: Inge-Bert Täljedal. Und so weiter.)

Så alla ni som känner till autentiska personer med fåniga namn: dra iväg ett mejl till mig, så blir det namnfest här på Nya Ordlekar. Och som inspiration ska ni få en livs levande tränare på Gerdahallen i Lund. Jag har aldrig sett killen, men hans namn tar två rader i anspråk i träningspassprogrammet.

Han heter, I shit you not, Nicklaz Duncanson-Hösth.

Och Nicklaz, om du just har googlat dig själv och hamnat här - känn dig inte hånad. Känn dig hyllad. Det finns trots allt ingen som du!

Bloggtoppen.se