Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

05 april 2005

Slaktovegetarian

I staden Dorris i nordligaste Kalifornien bor det 96 personer om jag minns skylten rätt. Restaurangen heter "Malfunction Junction" och ligger i den enda korsningen och på en skylt står det med hälsning från krögaren "if you don’t eat here, we’ll both starve".

Vi nickade kort mot varann och jag ställde mig på bromsen. En man med en sådan oneliner stöder man.

Jag hade inte klart för mig vad spare rib är. Det är egentligen som ryggbiff, inte filé men ett stycke benfritt kött, men jag fick kortslutning och tänkte amerikanskt hickorygrillade revben, gud ja, med corn bread och cole slaw och extra precis allt. De frågade hur jag vill ha det, ja genomstekt för fan, det är ju griskött ser jag ut som om jag vill ha trikiner eller. Borde anat oråd. Jag fick in mitt spare rib, ett kilo träigt stekt kött, utan varje tillstymmelse till vätska kvar och jag åt upp nästan allt, det var potatismos till med liksom en liten krater med nedsänkt brun sås av en så fantastisk oavvislig kvalitet att min farmor hade godkänt den både före och efter Alzheimer, det var wonderbread och sallad och en liten majskolv och grejer, och nästa dag klockan halv elva låg jag i Klamath Falls över gränsen till Oregon på ett motell och kved.

Bloggtoppen.se