Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

23 april 2005

Vad sa du att du hette sa du?

Några dagars förkylning utan dator och utan ork att gå ut fick mig att inse att det är de webbaserade medierna jag saknar mest: Diagnos och Spectator och Manolo och The Jet Set Junta och Sblogg och…

Ännu är det faktiskt fullt möjligt att överblicka den svenska bloggvärlden. Inte så länge till kanske, möjligen inte längre än året ut, men än så länge går det.

Dessvärre – och detta kan man bara säga på detta raka sätt – är kvaliteten generellt sett inte hög nog. Inte på det skrivna, inte på samtalet.

Debattsajterna är oerhört hätska, ensidiga, konspiratoriska och okonstruktiva. De politiska sajterna tvärsäkra, högdragna, småskurna. Det jag har läst på till exempel Krigskrönikan och Bulten i Bo liknar inte något stort bättre än rättshaverism, i bemärkelsen oändliga tirader om detaljer i ett petimätertonläge som gör allt för att undvika större perspektiv och framför allt, det allra värsta, aldrig gör en ansträngning för att förstå vad motparten menar.

En delförklaring är oskicket att debattera anonymt, eller till och med blogga anonymt. För enstaka personer kan det vara nödvändigt att göra det, men väl knappast för Rebecka som jag tror hon heter som gör den roliga och snygga Mitt liv som populärkultursjunkie?

Anonymiteten ger varje person möjlighet att kräkas ur sig saker man aldrig skulle släppa ifrån sig om ens namn var känt. När man måste stå för vad man säger formulerar man sig med större omsorg, både om sig själv och andra.

Ett sådant filter är inte censur. Det är civilisation.

Så hej allihop, jag heter Andreas Ekström och är 29 år gammal och journalist till yrket. En första förutsättning för att jag ska svara på frågor och kommentarer som mejlas till mig på grund av vad jag skriver här är att jag på samma sätt får veta vem det är som frågar.

Bloggtoppen.se