Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

03 maj 2005

Att blogga är inte att välja

Först ett par stickspår.

Jag har sagt det flera gånger om, men förstår ni vidden av det: Edith Söderströms ”Timmar på taket” är den bästa svenska skivan hittills på 2000-talet.

Och vilken effekt får det att jag säger det? Jag tror att massmedial kritik – om så i DN eller på Nya ordlekar – har rätt liten inverkan på hur folk konsumerar kultur. Så vad återstår mer än tjat:

Skaffa ”Timmar på taket” av Edith Söderström, eller kom till Dancin’ Dingo på Skånegatan i Stockholm i kväll vid åttatiden.

***

I dag är det pressfrihetens dag. Jag skrev alldeles nyss det här till DN:s nätupplaga. Läs det. Det är viktigt.

***

Och så det roligaste sist. Jag har alltså bett läsekretsen att mejla mig namn på personer med ska vi kalla det udda namn. Jag har fått chockerande många mejl. Ni är inte kloka nån av er. Ett urval följer här:

1. Patrik Nilsson tipsar om professor Stenbjörn Styring. Detta Lund, jag säger bara det.

2. En Johan Sandén mejlar: ”I Skutskär finns en gammal lärarinna med namnet Muppamärta Granberg; i skallen på hennes föräldrar dallrar hetluften från ondskans helvete, det är vad jag tror.” Jag har dock inte lyckats styrka att en sådan person verkligen finns.

3. Richy Himmelreich heter en man som en kollega hittade i diariet hos Konsumentverket härom dagen.

4. Min skickliga branschkollega Randi Mossige-Norheim kan inte undgå placering på en sådan här lista. Heller inte polishöjdaren Gunno Gunnmo, eller Guns & Ammo som han kärleksfullt kallas. Detta påtalat av kollega som kräver anonymitet. Fegis.

5. Och så två vårdfavoriter: På Sahlgrenska i Göteborg arbetar Irja Persson Utterhall. Oskarshamns sjukhuschef är en före detta sjuksköterska, nota bene, som heter Florence Eddysson-Hägg.

Men till vinnare i hela tävlingen utser jag två fullständigt oslagbara tysksvenskar: Konrad Hans-Joachim Carlheinz Freiherr von Zedlitz-Neukirch, och Georg-Henrik Claes Oskar Wolfgang Erik Bernward Graf von Schlitz genannt von Görtz und von Wrisberg.

Kollegan Dan har hittat dem under en av sina vällustiga djupdykningar i den septiska tank som svenska myndigheters diarier utgör. Dan – you the man!

Bloggtoppen.se