Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

25 maj 2005

Journalistiska allergier 3

Under veckorna i Stockholm har jag SVT:s morgonsändningar på i bakgrunden medan jag äter frukost.

Marianne Rundströms svala skicklighet i intervjusituationer – minns hur hon fullständigt klädde av den förvirrade Runar – är numera det enda som räddar mig kvar där.

För hur dåliga får nyhetsprogram i tv bli? SVT:s morgonredaktion sitter och läser en gång i halvtimmen upp vad vi har skrivit i DN. Efter det läser de upp vad som står i Svenska Dagbladet och ibland Sydsvenskan eller Göteborgs-Posten. Sedan är det slut. Bildsätter gör man med människor som promenerar på stan. Oavsett om det gäller sjukskrivningstal eller rikets säkerhet eller budgeten.

Jag roade mig med att räkna nyheterna häromdagen, och kunde då konstatera att en enda, allvar, en enda, var frukten av ett eget journalistiskt arbete. Inget sparat från i går att toppa morgonsändningarna med, inga grepp tagna på morgonen, inte så mycket som en telefonintervju. Men alla inslag illustrerades med människor som promenerar på stan.

Om man inte har resurser så är det en sak, jag respekterar det. Men om man inte har ambitioner?

Bloggtoppen.se