Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

11 maj 2005

Journalistiska allergier

I mitt yrke stöter jag ibland på en del yrkesdumheter. Något av det dummaste, i all sin litenhet, är bildbyline utan ögonkontakt.

Dessvärre har min tidning just dragit i gång en bildkampanj inför någon sorts läsarmöten i Stockholm (min fenomenala chef Maria Schottenius kan höras i Gallerian i dag) där ögonkontakt aktivt tycks ha undvikits. Exempel syns till höger på dn.se.

Så varför är detta ett problem?

Bylinebilden har kommit till av två skäl: att skapa kontakt med läsaren, och att profilera mediets medarbetare. Men i det ögonblick man släpper ögonkontakten tas skäl nummer ett bort. Då är det inte jag som ska nå dig, utan du som ska titta på mig. Kontakten får du skapa själv.

Den politiske bloggaren Johan Norberg – lite svår att ta på allvar, trots hans uppenbara sakkunskaper – visar precis hur det inte ska göras på sin sajt.

***

Bara som en liten kontrast till den deppiga slutklämmen från mitt förra inlägg vill jag tipsa om den nya antologin Goda nyheter, som just kommit ut med sin fjärde upplaga. Den är billig och den är bra. Köp den här.

Bloggtoppen.se