Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

29 maj 2005

Mellan pärmar

Av Sandra som skriver en rolig och rapsodisk blogg som jag ofta läser har jag fått en passning i tjugo frågor-stilen, och kass journalist vore jag väl om jag inte svarade på frågor?

Hur många böcker äger du? Vi har aldrig räknat dem, men det måste vara flera tusen. Sju åttiocentimeters Billy. Och en sextiocentimeters.

Senaste boken jag köpte: Åsa Ericsdotters Smälter, inte för att läsa, för det har jag redan gjort, utan för att ge bort.

Senaste boken jag läst: Avslutade Torbjörn Flygts Underdog häromdagen. Den tog sig efterhand.

Fem böcker som betytt mycket för mig:

1. En världsomsegling under havet av Jules Verne, min första stora upplevelse av slukaråldern som barn, känslan av att aldrig någonsin vilja sluta läsa.

2. Utvandrarserien av Vilhelm Moberg. Att försöka förklara varför på några få bloggrader är inte meningsfullt, men det tar avstamp i en känsla av rötter, av tillhörighet.

3. Storfångaren av Märta Tikkanen. Jag har bara hunnit läsa den en gång, men jag fick den av en vän, och det var en gåva med omsorg, noga utvald. Och därför blir den en symbol för vad en bortgiven bok kan betyda.

4. Den sjuka cellen. Författare: min vän och kollega Malin Hellberg. Hon är briljant. Och hennes projekt inspirerade mig på ett avgörande sätt för nästa bok på listan.

5. Som är min egen, Ordlekar. Både för innehållet, eftersom jag har vänt utochin på mig själv i den, men också för processen. Att få vara med om att göra en bok. Att bestämma allt själv. Jag kan säga mycket om detta, men om ni är intresserade kan ni i stället läsa det oredigerade råmaterialet till boken på den här platsen. Jag har inte så många exemplar kvar, men man kan fortfarande köpa ett om man vill, hundra pix.

Bloggtoppen.se