Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

13 maj 2005

OMX 852

Detta är historien om OMX. Vi kallar den silverpilen eller silverblixten eller bara satans biljävel vid de mycket få tillfällen då den inte har startat.

Nu ska vi sälja den. Den kostar 16 000 kronor, hade vi tänkt, en krona per mil den har rullat. Jag har kollat runt och sett att det är billigt. (Men det är en lite udda prismodell – om jag kör den tusen mil till, är du beredd att betala 17 000 för den då?)

Hur som helst. Detta är en Toyota Carina II, 1989 års modell, exakt 16 000 mil på mätaren och nyss igenom besiktningen. Rymligt bagage, femdörrars, silverfärgad. Den har ägts och körts i centrala Lund av min kära svärmor Eva; ibland har jag lånat den för att flytta min förstärkare.

Den är pedantiskt skött. Den har nytt avgassystem och delvis renoverat bromssystem. Den är pålitlig och bekväm att köra. Den har en radioantenn tjock som ett lillfinger, och i gynnsamt väder får man in dansk radio. Men okej, bilen bor i Lund, det blir genast svårare om du till exempel vill ha den i Kalmar. Den dricker kanske 0,7 vid blandad körning. Men bensinlocket kan man å andra sidan bara öppna med hjälp av en vindruteskrapa. Jag lovar att visa dig om du köper den.

Mejla mig på ordlekar@spray.se om du är intresserad, så får du komma och titta. Eller ring mig på 0703-78 10 78. En pärla kan bli din. Och vinterdäck kommer med, så klart!

Hårda fakta igen då, samlat och överskådligt:

En silvrig femdörrars Toyota Carina II, -89
16 000 mil, 16 000 kr.
Nybesiktigad. Serveras med vinterdäck och ett par flaskor k-sprit, som den gärna vill ha på vintern.

Bloggtoppen.se