Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

17 maj 2005

På väg mot Kiev

Jag träffade Johan Ehrenberg i slutet av förra veckan. Ett spännande samtal med en säregen och sammansatt människa. Intervjun finns här.

Den blev väl ok (även om Johan själv inte riktigt tyckte det, tyvärr) men jag slogs igen av mitt eget mediums begränsningar. Inte minst i utrymme, för jag hade gärna skrivit mycket mer. Vi som arbetar med tryckta medier tvingas lägga en absurt stor mängd av vår kreativa energi på formatfrågor, eller ”mät” som vi säger på DN. Hur mycket mät vi ska ha, och när, och till vad, och längder och bredder. På webben finns bara en längd: den journalistiskt motiverade. A new day shall come.

***

Denna morgon åker jag till Kiev för att bevaka melodifestivalen. Jag kommer inte att blogga om något som rör tävlingen här på Nya ordlekar eftersom jag är DN:s utsände där; det jag har att skriva om tävlingen kommer att finnas på dn.se/schlager på vad jag är stolt att få berätta är DN:s första blogg. Däremot kommer jag förstås att skriva om Kiev och om resan, vad jag ser och kanske något om den gediget stalinistiska arkitekturen på mitt hotell som Håkan via SMS förtjust har varnat om. Han är redan på plats och jag ångrar att jag inte gav mig själv någon liten extra dag i Kiev utöver vad som är absolut nödvändigt.

Bloggtoppen.se