Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

30 juni 2005

79 postit-lappar

Jag är med i Bloggstafetten som jag stavar med två g eftersom det är det korrekta sättet.

Pinnen har nu skickats vidare till mig från Sandra, som har givit mig ämnet ”Vänskapsband – starkare än kärlekens?”.

Hon har alltså ställt en fråga som man kan besvara på tusen sätt. Låt mig göra så här:

När jag för en kort tid sedan kom hem från Stockholm, alltså kom hem för sista gången med en väska på hjul, inte hem för att åka inom ett par-tre dagar igen, utan hem för att vara hemma alltid efter ett års veckopendlande, så möttes jag av min fru och sedan i vardagsrummet av 79 postit-lappar. Min bas var framställd, och en liten sparkdräkt som jag köpt till vår ännu ofödda dotter och en chokladsort som jag gillar. Mitt squashrack.

På de 79 postit-lapparna fanns mitt liv. Människorna och platserna och kollegerna som jag nu får vara med hela tiden. Sakerna vi kan göra; vanligheten vi kan återgå till. L hade skrivit ner hela mitt liv, hela vårt liv, och lagt ut det över golvet så jag kunde titta på det med en enda blick.

Vänskapen är inte starkare än kärleken, och inte tvärtom. De är omöjliga att separera, och ska inte separeras. De är en förutsättning för varann.

***

Jag har nu glädjen och äran att skicka vidare stafettpinnen till Sanna som gör Yukio, och som på grund av sin exklusiva och eleganta smak får i uppdrag att skriva om den vackraste oordning hon vet.

Bloggtoppen.se