Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

04 juni 2005

Fjärås

Det lilla samhället Fjärås i norra Halland har kanske 5 000 invånare. Det är tjänstemän som sover i villor på rad, och uppåt Bräckan vid Lygnern är det en av världens vackraste platser. Jag menar det. Jag växte upp där och hade tur som fick göra det.

Under mitt år på DN har jag nämnt Fjärås vid fyra tillfällen i mina artiklar. Helt relevant vid tre av fyra tillfällen. En seger för villagerillan, som min kollega Östen skulle ha kallat den.

Vi var där i helgen som gick. Pappa Ekström fyllde 60, och jag ska inte trötta er med detaljer om kalaset i trädgården. Jag ska bara berätta om två repliker från min farfar Walter som är 93 år i år.

Först, på festen, konstaterade han att riktigt lugn blir man inte förrän man har alla barnen på ålderdomshem. Sedan, när jag klockan tjugo i ett på natten ser till att han kommer till sitt rum och han sitter i en stol och packar upp sin necessär, då säger han:

"Jaha, vad tror du om Feministiskt initiativ då?"

Detta är en man som levt samtida med Strindberg och Titanic. Som minns Versaillesfreden. Som i varje moment av sitt liv förmått förbli intresserad, analytisk och nyfiken.

Lisa tog en bild på mig och pappa och farfar ute under den vita partytältduken, på våra tre skalliga huvuden, tre årsmodeller av samma fabrikat. Jag hoppas att jag är lik dem båda.

Bloggtoppen.se