Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

16 juni 2005

Nedräkning, uppräkning

Dagens känsla: alkoholfri bakfylla. Halv tre i natt avslutades avfirandet av mig från DN. Jag slutar visserligen först nästa vecka, men av semestertekniska skäl tog vi partajet i går. Så himla roligt. Jag skulle förstås kunna ge er smaskiga interiörer från denna kulturallsvenska i vilken jag är en högst tillfällig och storögd besökare, your man from the outside – men det är givetvis helt uteslutet. Åtminstone två av mina älskade kolleger är smånervösa för att jag bloggar. De behöver inte oroa sig. Inte mer än så här i alla fall.

***

Dagens läsning: Ronnie Sandahls intervju i Aftonbladet med en artist som tror att han är väldigt mycket smartare och coolare än vad jag tror att han är.

Ronnie Sandahl är från Falköping. Jag fick upp ögonen för honom när jag på besök hemma hos far- och morföräldrar läste Falköpings Tidning och hittade den nöjessida för unga som han var redaktör för. Den var obegripligt bra för att i princip göras ensam av en kille som då var max 20, och jag mejlade entusiastiskt beröm.

Nu är han alltså på Aftonbladet sedan en tid, vilket inte nödvändigtvis är rätt plats för en person med hans redaktörsbegåvning. Men det ska bli kul att följa honom.

***

Dagens låt: ”Hot house ball” från Bruce Hornsbys jazziga tid. Introt där ackorden står och stökar och brökar som greyhounds före start är helt oskattbart. Använder jag för många liknelser?

Bloggtoppen.se