Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

22 juni 2005

Som om det kvittade

I början på veckan ”rasade” en ”debatt” om fotbollslandslagets kläder före, under och efter match.

Den var inte oviktig.

Bland journalister finns ett utbrett förakt för att över huvud taget bry sig om kläder. Det är inte så illa som jag ibland misstänker att det har varit – men dessvärre är min text från Gräv i Helsingborg nästan inte överdriven alls. Och jag har oerhört svårt att acceptera att det är på det här sättet.

Fotografer man ser ute på jobb är i regel de värsta syndarna. De är alldeles för ofta beredda att komma till vilket evenemang som helst i sin standardutrustning med västar och flanell och stövlar och snus. Lite som om de tänker bort sig själva från situationen, som om de inte räknas fastän de är där. Frida Boisen skrev en bitande krönika i GP om fotografers bristande respekt i samband med en minnesstund efter Göteborgsbranden. Hon höll på att få stryk av några fotografkolleger; hon hade helt enkelt alldeles för rätt.

Tacka vet jag Ingemar D Kristiansen på Sydsvenskan. När vi jobbade som illrar för att få storyn och bilderna när Kofi Annan blev hedersdoktor i Lund, då gick IDK in i kyrkan i kostym med en minimal kamera på bröstet och såg ut som en stolt storebror till någon av de nya doktorerna. Han jobbade diskret, han störde ingen, och han var en ytterst värdig representant för tidningen.

Han fick också de överlägset bästa bilderna.

Själv har jag inga regler mer än ”hel och ren”. Men jo, ju mer jag tänker efter: jag jobbar aldrig i shorts eller i öppna sandaler, och aldrig i t-shirtar som uttrycker för mycket av en åsikt. Jag vill känna att jag inte bangar för att intervjua i princip vem som helst om vad som helst i det jag har på mig – jag lyckas verkligen inte alltid – och jag vill dessutom kunna ta emot besökare utan att inleda med "ursäkta".

Tur att jag av naturliga skäl aldrig längre har en bad hair day.

Bloggtoppen.se