Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

10 juni 2005

Spår

Det är en vanlig vardag på Stockholms central och det är tolv minuter kvar tills tåget söderut går. Tio av dem ska jag tillbringa på en sorts barstol vid en servering i underjorden. Jag borde se till att oftare komma i god tid till tåget, för detta är vad jag ser mellan 18.06 och 18.16:

* En tjej i 24-årsåldern som ger den proffsigaste och vänligaste service man kan tänka sig till en kille som köper en burgare. Antingen är hon för smart och social och framåt för sin namnskylt och sin keps, eller så är hon i exakt den bransch där hon kommer allra mest till sin rätt.

* En kvinna som nog är 33 och som bryter samman ute bland folk. Hon störtgråter och ropar och jag hör inte vad, men en väninna tar hand om henne, fast inte hjärtligt utan som om hon har gjort det för ofta redan. Den gråtande kvinnans sorg är absolut hjärtskärande, djup och sann och förtvivlad. Hon rusar iväg mot tunnelbanan och jag tänker gud give att hon inte hoppar.

* Killar som jag misstar för brats. De har för stora solglasögon och halvhjärtad backslick och en av dem har en tröja med huva och texten ”Reclaim your life” i tre rader. Lodrät i en annan färg utläser man: muf. Inga äkta brats behöver göra ett statement av något så självklart.

* Någon som läser min intervju med Annika Norlin, alias Hello Saferide, i onsdagens DN. Samma otroligt märkliga känsla varje gång det händer, att jag faktiskt ser någon ta del av en text jag har skrivit. Att bilden på Annika togs en våning upp och max tjugo meter från min tittplats gör inte saken sämre. Undrar om hon som läser tänker på det när hon ser bilden.

Och så undrar folk varför författare, sysslolösa och romantiker söker sig till centralstationernas fik.

***

PM Nilsson, av alla människor, är för övrigt järnvägsromantiker. Kolla det här blogginlägget.

Bloggtoppen.se