Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

24 juli 2005

Belastade namn

Apropå tidigare bloggande om oursäktliga namn, kolla det här TT-telegrammet från början av den här veckan:

”För tre år sedan födde en 29-årig kvinna tvillingflickorna Embla och Minou, och nyligen satte hon även trillingarna Zack, Viggo och My till världen.”

Minou? Zack? Maj gaad, som min kollega på DN Sverker Lenas ofrivilligt skulle ha sagt. (Han skrev en rolig notis om det en gång, hur han utan att vilja säger och tänker det vid minsta minichock. Jag tror att han är på väg att jobba sig ur det.)

En annan kollega, namnfascinerade Niklas, gör prognosen att Embla blir nationaldemokrat, Minou eskortflicka och Zack kåkfarare. Viggo och My kan klara sig om de håller sig borta från sina syskon.

***

UPPDATERING: Denna text har uppdaterats på så vis att jag har tagit bort familjens efternamn; jag har också ändrat i TT-citatet för att ordna anonymitet. Min mamma tycker att det var mobbning att ha med hela namnen i anslutning till sådana kapningar. Hon är klok och hon är högstadielärare – jag litar på hennes omdöme i sådana frågor.

Bloggtoppen.se