Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

02 juli 2005

Gotländska spaningar 2

Blev under reportagedagen i Visby för en tid sedan utskickad för att göra en dagsaktuell sak som råkade vara möjlig att illustrera från Gotland. Inte mer än en lång notis egentligen, och på webben finns den nu utan den bild som liksom var hela poängen med att vi åkte ut.

Men oavsett vilket – det gav en underbar känsla av sommarjournalistik. Ut i en dammig åker, skriva i bilen, sända direkt. En association till ett sommarvick på GP för nio år sedan då något hände när jag var ute, och jag i stället för att skriva nöje och ungdomsjournalistik som redaktionens alibitjugoåring fick ägna mig åt lite hard news. Det var som knark. (Tror jag. Jag har aldrig knarkat.)

Hur som helst börjar det bli sommarjournalistik lite överallt nu. En känsla av frihet och möjlighet som alltid uppstår när nästan alla på tidningen har tillfälliga jobb och huset fylls av nya krafter; sommarformat i pappret som ger lite andra ramar och regler, andra rörelser i samhället, annorlunda tempo. Och Kvällsposten toppar med farliga födelsemärken och gift i jordgubbarna. Som att komma hem en gång om året. Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite härligt, även om jag tycker att Kvepan i allt väsentligt är en clowntidning.

Bloggtoppen.se