Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

14 juli 2005

Gotländska spaningar 3

På planet in mot Visby ser jag inte, som man exempelvis kan göra när man flyger in över en amerikansk storstad, en massa simbassänger.

I stället ser jag mystiska svarta cirklar, med en rejäl blå kant.

De finns i kanske var tredje villaträdgård där i Visbys utkanter. Planet svänger och jag ser ännu en och ännu en. Svart cirkel, blå kant. Kanske tre meter i diameter, alltid mitt på gräset. Så plötsligt känner jag igen den med ett aha: studsmattan. Alla måste ju ha en.

Frågorna hopar sig: Vem tillverkar dem? Varför är det så inne att studsa just nu? Varför är det så roligt? Jag anar en parallell till vattenrutschkaneåkande. Jag skrev ett helt kapitel om det i min bok, det längsta kapitlet faktiskt. Get serious about having fun, som det heter i någon klatschig slogan, och det kan räcka med så lite för att jag ska bli sugen på en road trip i Nordamerika någonstans.

För en tidigare spaning från ett flygplansfönster, läs här.

Bloggtoppen.se