Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

30 juli 2005

Otillräcklig research

Ibland läser man inte på tillräckligt inför ett jobb. När jag skulle intervjua Maj Sjöwall och skriva om Martin Beck-böckerna i samband med återutgivningen och 40-årsjubileet av den första boken så läste jag i rask takt fyra av böckerna, vilket nog får betraktas som rätt ambitiöst. Två hade jag läst tidigare. Sex av tio borde ju räcka mer än väl.

Jag skrev grejen. Döm själv hur resultatet blev.

Men hur det var nu under sommaren så tyckte jag att jag lika gärna kunde ånga på och läsa resten. Jag gillar nämligen Gunvald Larsson. Så märker jag två saker:

Dels att den bästa boken är nummer åtta i serien. Mycket ovanligt i en konstnärlig utgivning nästan oavsett art.

Dels att den sista boken fullständigt ballar ur. Den dammiga och snudd på politiskt förvirrade vpk-propagandan rinner som rumsvarm yoghurt över sidorna efter att tidigare i serien bara varit mindre nålstick mot systemens ofullkomligheter.

När statsministern till slut mördas – han är väldigt lik den år 1975 sittande statsministern, nämligen Olof Palme – så är det något som hanteras med små åthävor och närmast som en bisak i en terroristjakt. Den realism som kännetecknade Sjöwall Wahlöö kastas helt överbord. Hade jag läst alla tio böckerna när jag ringde Maj Sjöwall hade jag alltså möjligen ställt mina frågor lite annorlunda.

Bloggtoppen.se