Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

08 juli 2005

Q & A

Enkäter som den här om bloggande startad av författaren Sigge Eklund och den här om… ja, vad det nu är cirkulerar nu i bloggosfären. Det är rart av er som har bjudit in mig, men jag passar eftersom det så uppenbart är roligare att skriva svaren än att läsa dem.

För exempel på begåvade frågor och svar enligt den här modellen hänvisar jag i stället till DN På stan, där man varje vecka har den geniala vinjetten ”Hej konsument” på sidan två. Omöjlig att hoppa över, och svår att inte förvandla till en rannsakan av de egna valen. Vem vet, jag kanske svarar på en ”Hej konsument” här någon gång, som ett bidrag till egobloggandet. (Eller vad säger du, Elin, du kommer väl knappast att fråga mig i tidningen…?)

Mitt senaste, och kanske sista, bidrag till På stan finns för övrigt här. Uttrycket chambre séparée är konsekvent skrivet utan den första och korrekta accenten. Felet är mitt, stort, onödigt och pinsamt.

***

En David Hall mejlar, förresten, apropå min stolta proklamation om ordet bloggofob:

”Nej, du är inte först. Jag såg ordet första gången 10 januari i år på den här platsen. OK, det är visserligen adjektivet där och inte substantivet men det känns inte som en avgörande skillnad i det här avseendet.”

Bloggtoppen.se