Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

12 juli 2005

Relevant freakshow

Kollar in Resumés hemvideo från reklamfestivalen i Cannes för ett par veckor sedan, där för övrigt my own native Sydsvenskan vann ett välförtjänt pris.

Videon är… bisarr. Det går inte att säga på något annat sätt. Först spontanreagerar jag och tänker vadihelvete och undrar hur de tänker.

Men så skärper jag mig. Detta är ny media på riktigt. Nu får vi ju se hur det är där nere, vem som står och groggar med vem. Det är ju relevant i medie- och reklambranschen, det är ju det!

Tiden då man snörpte på munnen åt kvällstidningar och personjournalistik känns ohjälpligt förbi. Nu är det bra eller dålig journalistik som är den enda relevanta måttstocken.

Och, för er som känner er osäkra, jag ska ge er facit: Resumés film från Cannes är inte bra journalistik. Men det är research som någon annan bjuder oss på. Det är väl en början?

Bloggtoppen.se