Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

16 juli 2005

Stor och större

Jag har återvänt hem till Sydsvenskan efter min årsutflykt till DN. Eftersom jag massor av gånger har fått frågan om skillnader och likheter mellan tidningarna ska jag göra en liten standard här. Se det som en ultraytlig minijämförelse utan någon som helst helhetsbild.

Tre skillnader:

* DN har väldigt stort nationellt genomslag, både vad gäller stora satsningar och små notiser, varje dag. En närmast ofattbar dominans. Det har inte Sydsvenskan.

* DN har, trots stora städningar, ännu en för stor andel redaktörer och chefer i proportion till antalet reportrar, redigerare och fotografer. Det har inte Sydsvenskan.

* DN har en bra personalmatsal. Det har inte Sydsvenskan. Men båda är bättre än sitt rykte.

Tre likheter:

* Båda är klassiska stora tredelstidningar i storstadsregion med låg personalomsättning och extremt trogna och krävande läsare.

* Båda har en del enskilda medarbetare som är så skickliga att jag har svårt att tänka mig att det kan finnas bättre någonstans. Jag skulle med lätthet kunna nämna ett gäng exempel per tidning. Jag låter bli.

* Båda har ett genuint trevligt socialt klimat. (Hör ni något annat så syna uppgiftslämnaren. Kan vara en gnällare.) Folk är överlag generösa med beröm, bra på att prata med varann och inte rädda för att diskutera saker ganska förutsättningslöst. Nej, inte alltid. Inte alla. Inte alla dagar. Men otroligt mycket bättre än på till exempel GP, där jag fick rätt mycket av min journalistiska fostran, och dit jag kom tillbaka för ett tvåveckors utbyte hösten 2003.

Utöver detta kan man säga att DN har mer av allt. Om Sydsvenskan har ett problem så har DN det också, men större och svårare. Om Sydsvenskan har många svinbra fotografer så har DN ännu fler. Om Sydsvenskan ibland är lite byråkratisk kan DN vara en myndighet. I Frankrike.

Bloggtoppen.se