Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

01 augusti 2005

Händelser vid vatten

Årets bästa bad hittills är tre:

Först på Kristianstads nation i Lund, där kompisar bor, och där man har ställt en stor uppblåsbar pool på cykelparkeringen. Tack för de enorma badbrallorna, Johannes!

Sedan i Dalby stenbrott, det övergivna och vattenfyllda kalkbrottet öster om Lund. Det är ett äventyr. Kallt och varmt på en gång.

Och så i Källbybadet i Lund, dit jag av en snart åttaårig kompis och hans femårige bror blev kommenderad. Han ringde mig på jobbet, åttaåringen, och föreslog att jag skulle sluta lite tidigare. Han är ett snille. Han har redan förstått allt om arbetslivets möjligheter. Att ordna så att två barn får en chans att leka i en pool och hoppa från trampolinen – vilket den dödsföraktande åttaåringen gjorde – är för övrigt ett långt bättre sätt att uppnå känslan av att man spelar roll för någon än att skriva artiklar.

Och så ett fjärde, när jag tänker på det. Vi har nämligen en läcka på Sydsvenskans kulturredaktion. Trist nog i ordets bokstavliga mening. Inte ens lite Watergate. Höhö.

***

Dagens låt är förresten ”The heat” med Dan Reed Network. Och eftersom chances are att du 1) har en förutfattad mening om Dan Reed Network samt 2) inte har hört låten jag pratar om så ska du tycka väldigt, väldigt få och diskreta saker om det. För ett fullskaligt försvar av min musiksmak, läs här. Extra cred förresten till mina kolleger och kamrater Per Ljunghall och Per Ingridz, som båda på håll identifierade att jag hade en Dan Reed Network-t-shirt under kavajen häromdagen.

Bloggtoppen.se