Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

13 augusti 2005

Ännu en Ove-klassiker

Jag har i två inlägg på sistone, här och här, berättat om en legendarisk tidigare redaktör på Sydsvenskan.

En kollega berättar nu förtjust:

”Mitt första minne av Ove var när jag som grön vikarie hade stavat fel till ordet rabatt i en rubrik på Malmösidorna. Jag tror det var andra dagen på jobbet. När jag kom till tidningen nästa dag satt sidan uppklistrad på min skärm, korrigerad med svart tusch och med en anmärkning skriven i kanten: ’Inkompetenta idiot!’

Ett par dagar senare var han lyrisk över en sida jag redigerat.

’Det är något kontinentalt över hela sidan’, sa Ove, samtidigt som han blåste rök från en Camel utan filter i ansiktet på mig."

***

Och så två små mediespaningar:

Dagens rubrik hittar vi på SVT Text: "Ångest hot mot folkhälsan". Jan Berglin sitter alltså i Gävle och skapar verkligheten utifrån sina möjligheter att sedan göra världens roligaste serier, det är enda förklaringen.

Dagens tävling hittar vi i Falköpings Tidning, som just nu i bästa Lucia-stil arbetar för att kora årets "Miss Matfestival" i Skövde. Är det en titel man vill ha...?

Bloggtoppen.se