Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

23 augusti 2005

Om fel och rätt

Att det skulle bli Metro som gick först! Metro har som första svenska tidning infört en daglig spalt med rättelser, på fast plats och såvitt jag kan förstå med skärpt policy för vad man rättar och inte.

Det är kalasbra, och alla borde ta efter. Nu. Tvekar du? Kolla in den här genomgången som DN:s läsarombudsman Lilian Öhrström gjorde i somras.

I den angosaxiska traditionen skriver man till och med ofta ”due to a journalistical error” eller ”due to an editorial error”, för att på så vis snyggt och subtilt tala om var i processen det har gått snett. Sedan tycker jag också följdriktigt att man i nästa steg bör bokföra fel på medarbetare så långt det är möjligt, och låta resultatet vara en stark faktor vid lönesättning. (Kan tänka mig att SJF anser den åsikten snudd på kriminell.) Men tills vidare får jag alltså hålla koll själv: under ett år på DN med cirka 300 signerade texter orsakade jag fyra rättelser. Jag kan inte tycka att det är godkänt.

***

Apropå DN: Läs debattinlägget av Anders Isaksson i dag om DN:s förhållande till ägarfamiljen. Någon mer än jag som ser en man som inte känner igen sig i år 2005 och därmed drar en del underliga slutsatser? I början på 80-talet, då var det minsann ordning på torpet, då hade vi seriffer på bokstäverna!

Bloggtoppen.se