Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

02 september 2005

Filofaxisterna

Den senaste veckan eller så har en sorts bekännelsesekt bildats i Sverige. Vi kan kalla den filofaxisterna.

Allt började med en krönika av Åsa Petersen, som finns här. Hon uppmanar alla journalister att redovisa vem de umgås med, vilka bindningar de har främst till andra journalister.

”Mediegängen” ska alltså outas.

En god idé kanske – men den har redan tagit sig fåniga uttryck här och här och följaktligen här och här. Och här!

En sorts grundtanke om att redovisa bindningar för att på så vis stärka sin journalistiska trovärdighet förbyttes alltså blixtrande snabbt i vrängda filofaxer. Fån!

Här är min doktrin, kamrater:

Jag umgås en hel del med journalister. Jag är till och med gift med en. Men att tala om för min omgivning exakt vilka kontakter jag har är att avstå från ett suveränt konkurrensmedel, att kompromissa med mina vänners integritet (det är inte säkert att alla vill stå för att de är kompis med mig) och sist men inte minst att låtsas att jag är öppen med något utan att verkligen vara det. För att person X sitter vid mitt middagsbord ibland är ju bara en tiondel så intressant som vad vi pratar om. Vad blir då nästa steg? Att podcasta sin pastamiddag hemma i köket?

De verkligt intressanta bindningarna är betydligt mer subtila än namn i en filofax. Integritet är rätt mycket svårare än en lista, kamrater filofaxister, rätt mycket svårare. Så sluta fåna er. Låt era resultat visa vilken sorts journalistisk ryggrad ni har i stället.

***

UPPDATERING: Isobel Hadley-Kamptz har nu kommenterat detta här. Nils Gustafsson som är en av tre medlemmar i Erlanderbrigaderna (fråga inte) säger sitt här.

Bloggtoppen.se