Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

08 september 2005

Forskad på – igen

Ännu ett par studenter i medie- och kommunikationsvetenskap har gjort en C-uppsats om bloggfenomenet och valt att studera två: Nya ordlekar och PJ just nu, PJ Anders Linders blogg på Svenska Dagbladets sajt.

Den andra uppsatsen jag berättade om här som undersökte bland annat den här bloggen var på många sätt intressant och helt okej genomförd.

Den här, däremot, är märkligt tunn.

På 44 sidor lyckas uppsatsförfattarna Cecilia Armand och Fredrik Iderström från Södertörns högskola visa att de behärskar en teoretisk diskussion genom att flitigt referera till en del som man kan anta kursobligatorisk litteratur. Men analysen om vad journalistbloggandet betyder och kan komma att betyda är ytlig. De har helt snurrat till det om fallet Gudmundson, och dessutom tar de två skribenterna flera gånger avstamp i en tanke om att alla bloggar är mediekritiska. Jag får rekommendera dem ett besök på Sigge Eklunds Bloggportalen för vidgade perspektiv.

På sidan 24 av 44 i uppsatsen kan man fortfarande läsa om arbetets olika svårigheter, om journalisters ovilja att svara på frågor om sitt bloggande och om bristen på möjlighet att ställa följdfrågor. Så dags i en text är det nog bättre om man ägnar sig åt den eventuella substans man har.

Själv deltar jag genom en mejlintervju. Det hade alltså varit den enklaste sak i världen för uppsatsförfattarna att återkomma med ett nytt mejl och fördjupande frågor om de hade velat det.

Men så blev det alltså inte. Och kanske är det lite mitt eget fel, för mina korta, snabbt nedskrivna svar som finns samlade i en bilaga i uppsatsens slut framställer mig tyvärr inte som särskilt sympatisk. (Man vill ju tro att man är en snäll kille. Man är kanske inte alltid det.)

Mejla mig om du skulle vilja läsa uppsatsen; jag har en pdf på den.

***

För övrigt är Zlatan gud.

Bloggtoppen.se