Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

28 september 2005

KG och jag

Nu på fredag den 30 september ska jag delta i ett seminarium på Bokmässan i Göteborg. Med bland andra ärkebiskop KG Hammar och politikern Nalin Pekgul ska jag diskutera religionsuppfattning efter tsunamin.

Jag är nervös.

Jag är nämligen inte kvalificerad för uppgiften. Seminariet har kommit till på Svenska kyrkans initiativ, efter att de hade läst min artikel i ämnet i DN, som publicerades knappt två veckor efter katastrofen.

Man kan kanske se det som ett utslag av en nationell och möjligen lite överdriven respekt för DN i kulturkretsar. Jag hade kunnat skriva samma artikel i Sydsvenskan hundra gånger om utan att få samma genomslag. Nu är jag plötsligt matchad som ateismens ärkebiskop.

Mot KG Hammar.

Som jag har sagt och tänkt några gånger: det blir som att ställa upp Gårda BK mot AC Milan.

Bloggtoppen.se