Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

16 september 2005

Mediemyter 3

”Kvällstidningsjournalister är okänsliga idioter.”

Inte!

De flesta är helt normala och anständiga och snälla och skänker pengar med autogiro till Röda korset.

Så finns det i branschen inte helt okända undantag. Två av dem porträtterades i veckan i DN:s serie om journalistkultur. Gert Svensson, en snilledoldisreporter, har så fullständigt klätt av både Expressens Niclas Rislund och Aftonbladets Oisin Cantwell att ingen av dem vill medverka på bild, trots att de medger att de har sagt vad de har sagt och att texterna inte innehåller några faktafel.

Cantwell säger ungefär ”jodå, jag har sagt vad jag har sagt, men jag känner inte igen mig”.

Vilken klassiker! Man undrar ju. Hur pass självanalytisk är han då till vardags? Har han gjort upp med sin egen yrkesidentitet? Det ÄR nyttigt som journalist att själv bli intervjuad ibland. Men i avdelningen ”nyttiga läxor” går detta utanpå det mesta.

***

Fredrik Strages bok ”Fans” är troligen väldigt bra. Men ett ord ekar allt högre genom huvudet när jag läser recensionerna. ”Devot devot devot devot devot devot. Devot!!!”

Bloggtoppen.se