Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

06 september 2005

Mediemyter

Under rubriken ”Mediemyter” ska Nya ordlekar då och då den närmsta tiden döda ett antal – just det – mediemyter.

Vi börjar med myten om Svenska Dagbladets upplageframgångar.

SvD har haft en enda större upplageframgång på senare tid, och det var för helåret 2002, då man ökade upplagan med 8 600 ex per utgivningsdag.

Sett i ett längre perspektiv finns ingen ökning. År 1999 hade Svenskan 180 400 ex per utgivningsdag. 2004, för helåret, tappade man rejält och upplagan blev 180 800. Inget har alltså hänt där på fem år. Dessutom har man inlett 2005 med ett stort tapp. Alla siffror kommer från branschorganet TS, Tidningsstatistik, som gör den av alla i branschen accepterade upplagemätningen.

Det är alltså en ren myt att Svenskan haft upplageframgångar, som så många säger. Marknadsavdelningen kan å andra sidan inte vara dålig, med tanke på att denna myt är så spridd att till och med DN:s politiske redaktör Niklas Ekdal förde den vidare i en söndagskrönika för några veckor sedan.

Bloggtoppen.se