Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

20 september 2005

På Expressen 1

När vi nu ändå nämner kvällstidningar: Att göra lite värnplikt på någon av kvällstidningarna är en kalasbra del av skolningen för en ung journalist, varhelst han eller hon sedan tänker sig att dra sina färden.

Jag gjorde mitt år 1997, då jag var 21 och fyllde 22. Jag var redigerare på Expressens sportredaktion under ledning av den minutiöse Johan Hedell, som kunde typografimallen framlänges och baklänges och drillade mig och alla andra i att detaljer var viktiga på ett sätt som har format mig väldigt mycket.

Sedan var jag på kvällsupplagan (som logiskt redigerades i svinottan) under ledning av den mytomspunne Bengt Bengtzon. Jag har ett helt förråd av replikklassiker från honom från den tiden. En favorit:

En morgon inträffade ett jordskred i Vagnhärad. Redaktionen hade festat rätt rejält föregående kväll, och kom kollektivt för sent. Bengtzon ylade:

”En STAD har rasat, och jag har inga REPORTRAR!!”

***

Ett försök att vara "the bigger person": Djurgården gjorde en taktiskt riktig match i går, och är värdiga vinnare av Allsvenskan 2005. (Men hade vi inte haft hela Göteborgs befolkning på skadelistan, då jävlar...)

Bloggtoppen.se