Nya ordlekar

Nya ordlekar är texter av Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan, nyss hemkommen efter ett års prao på DN. Om man är osäker på vad som är sant och vad som är falskt eller bara vill såga eller kommentera så går det bra att höra av sig till ordlekar@spray.se.

24 september 2005

På Expressen 2

Året på Expressen var ett extremt roligt år. Samtidigt var det så intensivt på upplevelser och intryck att det tog mig flera år att efterprocessa. Min naturliga kaxighet – försök har gjorts under mer än tjugo år att på olika sätt slipa på den – mötte givetvis rejält motstånd. Jag minns särskilt en gång då jag i mejldebatt kritiserade en medarbetare som var okritiserbar av historiska skäl som jag inte kände till. Jag blev nästan halshuggen. Det var intressant efteråt, men läskigt då.

Dessutom var hela det här året en uppvisning i humlans flykt: om jag själv hade begripit hur lite jag visste om redigering hade jag aldrig vågat ta jobbet. Men när jag nu inte begrep det, och trots allt hade förutsättningar att lära mig i alla fall en del, blev det i stället en suverän skola.

Min kamrat Fredrik Hagdahl som jag då ofta kollade på fotboll och käkade pasta med kallade mig godmodigt den kaxigaste vikarien i världshistorien. Men då glömde han en ännu hetare kandidat till den titeln: sig själv.

Som fjortonårigt redigerargeni på Enköpingsposten i slutet av 80-talet lär han ha gjort silkespappersskisser som krävde en hel del möda av de tillskärarknivförsedda grafiker som sedan skulle tälja till sidorna.

Förnedringsmomentet, då en särskilt oskicklig och otrevlig grafiker i 60-årsåldern tvingades kalla på fjortonårige Hagdahl för att få godkänt, blev vid ett tillfälle extra bra då Hagdahl tittade på grafikern över glasögonkanten och levererade sin klassiker:

”Har du gjort det här med sked?”

***

Intervjuade under viss nervositet Ulf Lundell i går. Kolla Sydsvenskans sajt - vi kör en betydligt längre version av intervjun på webben. (17 000 tecken i stället för de 11 500 vi trycker. Vilket är väldigt mycket, det också.)

Bloggtoppen.se